Het internationaliseren van je onderneming heeft nogal wat voeten in de aarde. Handige tips.

Internationaal gaan met je onderneming: zo bespaar je slim geld

Het zou zomaar eens voor kunnen komen: die prachtige Nederlandse brochure moet naar een niet-Nederlandse klant gestuurd worden. Of je website trekt ineens honderden internationale markten aan en heeft een nieuwe look of een vertaling van de content nodig. Het internationaliseren van je onderneming heeft nogal wat voeten in de aarde. Met deze tips weet je precies welke zaken je zelf op kunt pakken, wat je beter uit kunt besteden, en hoe je hier geld op kan besparen!

Internationaal gaan met je onderneming

1. De vertaling

Hoe vloeiend jouw Engelse taalgebruik ook is, de kans is groot dat het niet op ‘native’ niveau is. Dit betekent dat jouw vertaling, hoe goed het ook is bedoeld, onprofessioneel over kan komen op de internationale markt. Een vertaalbureau zoals Vertaalbureau Fairlingo of professional zoals een freelancer (bijvoorbeeld via Upwork), beschikt vaak over native vertalers. Dit zijn vertalers die beide talen op een native niveau spreken. Hierdoor heb je altijd de juiste vertaling te pakken. Een partij zoals Fairlingo heeft het voordeel van een vertaalbureau dat je in één keer meerdere talen kunt vertalen en dat je direct zaken kunt doen met de vertaler. Bij sites zoals Upwork kun je waarschijnlijk een iets scherpere prijs krijgen, maar dan moet je voor iedere taal een nieuwe vertaler zoeken. Een goede vertaling vertaalt zich weer naar een professionele uitstraling voor jouw onderneming.

2. De website

Moet er een nieuwe website komen of moet de huidige content opnieuw ingedeeld worden? Er zijn genoeg programma’s waarbij je gemakkelijk zelf je website kunt maken en onderhouden. Aanbieders als Wordpress of Wix maken het bouwen en onderhouden van websites erg gemakkelijk. Je hoeft helemaal geen HTML kennis te hebben! Niet alleen bespaar je de kosten voor een professionele websitebouwer; je kunt alles ook nog eens helemaal naar eigen smaak inrichten. De enige kosten die (eventueel) overblijven zijn de kosten voor de hosting van de website, en de domeinnaam.

3. Overige promotie materialen

De kans is groot dat er ook overige promotie materialen nodig zijn, of opnieuw gedrukt moeten worden. Het drukken van nieuwe promotiematerialen kun je het beste uitbesteden bij een professionele printer. Het ontwerpen van de promotiematerialen kan je daarentegen gewoon zelf doen. De kosten die je normaal kwijt zou zijn aan een designer, worden opgevangen door gratis programma’s te gebruiken om zelf aan de slag te gaan. Online design tools zoals Canva zijn bij uitstek geschikt om zelf je promotiematerialen mee vorm te geven. Heb je iets meer kennis van vormgeving tools? Ga dan met de proefversie van het Adobe pakket aan de slag. Dit geeft je een maand de tijd om alle materialen vorm te geven. Na de maand kun je het abonnement gewoon vrijblijvend opzeggen. Wil je toch wat professionele hulp? Plaats dan eens een oproepje op fora of Facebook groepen; je zou zomaar eens een gepassioneerde beginner tegen het lijf kunnen lopen!





Abonneer je op onze

met besparingstips en gratis excel huishoudboekje 2018.










© 2010-2018 - zobespaarjegeld.nl algemene voorwaarden partners