Zo ga je om met wanbetalers

Wanbetalers. Zo ga je er mee om

Hoewel de economie op volle toeren draait, is niet ieder bedrijf uit de zorgen. Veel ondernemers ondervinden veel last van wanbetalers. Facturen worden veel te laat betaald. Of pas na vele malen een klant eraan herinnerd te hebben. Dit kost ongelofelijk veel tijd en energie voor een onderneming. Maar deze wanbetalers zijn wel je klanten. Wat is de beste manier om met je wanbetalers om te gaan? We helpen je op weg.

Veel tijd kwijt aan wanbetalers

Een goed huishoudboekje zorgt ervoor dat je financiën op de rit zijn. In de meeste gevallen zal de betalingstermijn van de inkoopfacturen eerder verlopen zijn dan je eigen facturen. Dit betekent dus dat jij al voor de inkoop moet betalen als je klant nog niet hoeft te betalen. Afhankelijk van je product of dienst kan er maanden tussen zitten. Wanneer een klant vervolgens niet binnen de betalingstermijn betaald, is dat vervelend. Vervolgens begin je eerst met de klant te bellen. Vaak moet de factuur nogmaals verstuurd worden. Als er dan nog niet wordt betaald, moet er een herinneringsbrief naar de klant. Het komt vaak voor dat er uiteindelijk een vertegenwoordiger van het bedrijf bij de klant op bezoek gaat. Eerst om te horen waarom er niet betaald, en vervolgens om een deal te sluiten. Deze manier van doen kost enorm veel tijd en dus geld.

Juiste informatie op factuur

De factuur die je naar de klant stuurt is het medium die de betalingsinformatie draagt. Daarom is het belangrijk om kritisch naar je facturen te kijken. Wat staat er allemaal op. Vanuit de belastingdienst worden eisen gesteld aan de informatie op de factuur. Maar alleen deze informatie geeft niet duidelijk aan wanneer de factuur betaald moet worden. Zorg daarom dat prominent op de factuur de uiterste betaaldatum staat. Verstuur je je facturen per e-mail, meldt dan de uiterste betaaldatum ook in de tekst. De meeste boekhoudpakketten hebben deze mogelijkheid ook. Zorg dat je rekeningnummer en de betalingsreferentie duidelijk zijn. Het idee is dat de klant in één oogopslag ziet waarvoor, wanneer en aan wie hij moet betalen. En vooral niet moet zoeken naar de juiste gegevens.

Debiteur snel benaderen

Als de betalingstermijn van een factuur is verstreken, is het zaak dat je de klant snel benaderd. Meestal is er geen reden om niet te betalen en kun je snel je geld ontvangen. Zeker omdat de levering van de producten of diensten recent heeft plaatsgevonden. Hoe langer het duurt, hoe minder men zich de details kan herinneren. Als een klant niet aan de lijn kan of wil komen, stuur dan direct een e-mail. Wanneer na herhaaldelijk beloven er nog steeds niet betaald is, neem dan maatregelen. Begin ermee om deze debiteur op niet-leveren te zetten. Wanneer hij weer wil bestellen weet hij dat er eerst betaald moet worden. Dit zal niet voor iedereen eenvoudig zijn. Maar wanneer je erg veel tijd en moeite in een betaling moet stoppen is dit absoluut niet efficiënt.

Eventueel een incassobureau

Als een debiteur na al deze maatregelen nog niet betaald, overweeg dan een incassobureau. Een incassobureau inschakelen heeft meerdere voordelen. Zij hebben ervaring met deze situatie en kunnen daarom in kortere tijd je geld binnenhalen. Meer tips van zobespaarjegeld.nl geven al aan dat je niet te vlug met een incassobureau moet beginnen. Het kan de relatie met een klant verstoren en wellicht volgen er dan geen herhaalaankopen meer. Zorg dat je eerst met de klant contact hebt gehad voordat je een extern bureau inschakelt. Geef wanbetalers de kans om uit te leggen wat de reden van niet-betalen is. Verlies niet uit het oog dat je niet teveel tijd en energie in een niet-betaalde factuur moet stoppen. Incassobureau’s zijn er veel meer bedreven in en kunnen je daarom nog geld besparen.

Wanbetalers kom je overal tegen. Om de meest uiteenlopende redenen worden facturen te laat of niet betaald. Reageer daar adequaat op en zorg ervoor dat het niet teveel van je kostbare tijd kost. In het uiterste geval kan een incassobureau je geld besparen in het binnenhalen van geld.







Abonneer je op onze

met besparingstips en gratis excel huishoudboekje 2019.









© 2010-2019 - zobespaarjegeld.nl algemene voorwaarden partners