Administratie regelen? Op deze pagina van zobespaarjegeld.nl leer je om je administratie zó in te richten dat je volledige controle hebt over je inkomsten en uitgaven. Combineer de tips op deze pagina met die over het huishoudboekje of kasboek.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang als cadeau een GRATIS digitaal excel HUISHOUDBOEKJE 2023 waarmee je op eenvoudige wijze je inkomsten en uitgaven kan beheren. Als extra cadeautje krijgt er ook nog eens GRATIS een mini e-boek bij van 10 pagina’s dik waarin wordt uitgelegd hoe je je financiën goed kan beheren en je GRATIS huishoudboekje kan gebruiken. Hiermee ga je ongetwijfeld veel geld besparen en het kost je niets. Schrijf je HIER direct in!
Allereerst gaan we orde op zaken stellen in onze financiële huishouding. We doen dit door alle papieren en bestandjes netjes op te bergen en onze administratie actueel te houden zodat we continu inzage hebben in de stand van zaken van onze financiën. In het begin kost dit een investering van wat tijd en een beetje geld. Maar wees ervan overtuigd dat een nette administratie van je inkomsten en uitgaven zich op de langere termijn dubbel en dwars terugverdiend.
De Belastingdienst zegt altijd dat ze het niet leuker kunnen maken, maar wel makkelijker. Dat klopt inderdaad, maar er zijn verschillende manieren om meer uit de jaarlijkse aangifte voor de inkomstenbelasting te halen.......... lees hier verder.
Als je een schenking aan je kind wilt doen, is er veel mogelijk. Spaargeld of effecten, een lijfrentepolis of onroerend goed, om maar iets te noemen. Alleen kan je niet zomaar flinke bedragen aan je kinderen overmaken.......... lees hier de beste tips.
Een goed schenkingsplan helpt u om slim om te gaan met de overdracht van uw vermogen naar de volgende generatie. Vraagt u zich af waarom u moet schenken? Hier vind u vier redenen, zelfs een reden waarmee u geld uitgeeft, maar toch kunt besparen.......... lees hier de beste tips.
Er zijn tal van redenen waarom jij op korte termijn meer opslagruimte nodig hebt. Zo kan je opslagruimte nodig hebben als tijdelijke opslagplaats, als extra werkruimte bij uitbreiding van je bedrijf of voor de huisvesting van voertuigen.......... lees hier verder.
Als ondernemer kan je eigenlijk niet zonder zakelijke rekening. In vergelijking met bankrekeningen voor particulieren, heb je bij zakelijke rekeningen vaker te maken met bijkomende kosten. Kosten per transactie bijvoorbeeld,......... lees hier verder.
Het bijhouden van de boekhouding is niet voor iedere ondernemer een makkelijk klusje. Boekhouden kost tijd en vraagt een bepaalde consistentie. Veel ondernemers zien er dan ook steeds weer tegenop, met flinke achterstanden als gevolg.......... lees hier verder.
Heb jij altijd al de ambitie gehad om voor een tijd in het buitenland te wonen en werken? Werken in het buitenland heeft zeker voordelen ten opzichte van werken in ons eigen land.......... lees hier verder.
Als je ondernemer bent, komt er een hoop op je af. Naast het uitvoeren van de hoofdtaken van je onderneming, komt er nog meer bij kijken. Als je medewerkers in dienst hebt, kun je bijvoorbeeld ook denken aan salarisadministratie en HR gerichte taken.......... lees hier verder.
De jaarwisseling is net achter de rug en nu is het tijd om de opgestelde goede voornemens in werking te zetten. Goede voornemens zijn doelen die je voor jezelf stelt om te behalen. Een van de meest bekende voornemens is het gaan beginnen met sporten.......... lees hier verder.
Als bedrijf kan je regelmatig te maken krijgen met particulieren die hun factuur niet betalen. Wanneer dit op gegeven moment steeds vaker gebeurt, kan dit ertoe leiden dat jouw bedrijf binnen de kortste keren geen buffer meer heeft. Je komt vervolgens in de schulden.......... lees hier verder.
Omdat sparen tegenwoordig weinig meer oplevert, willen steeds meer mensen met hun vermogen beleggen. De cryptomarkt is enorm populair onder beleggers. De grote schommelingen in de koers geven beleggers de mogelijkheid om mooie rendementen te behalen.......... lees hier verder.
Geld besparen kan op verschillende manieren, eentje waar je niet snel aan denkt is om geld te schenken. Steeds meer mensen kiezen ervoor om tijdens hun leven geld te schenken, bijvoorbeeld aan hun kinderen.......... lees hier verder.
Geld lenen heeft een ingewikkeld imago. Gaat het over de hypotheek (dat tenslotte gewoon een grote lening is voor een woning), dan beginnen mensen gelijk te spuien over de hoogte van hun hypotheek en de rente die ze betalen.......... lees hier verder.
Onze maatschappij is in een rap tempo aan het digitaliseren. Waar men zo’n 30 jaar geleden nog dacht dat het internet een kortstondige ‘hype’ zou zijn, zal tegenwoordig niemand dit meer met droge ogen kunnen beweren. De digitalisering gaat helaas ook hand in hand met internetfraude.......... lees hier verder.
Je kind helpen met een aanbetaling van zijn of haar eerste koopwoning, de schoonouders hun droom van een eigen zeilbootje in vervulling laten gaan of een deel van je gewonnen jackpot weggeven aan vrienden. Het zijn allemaal schenkingen van grote bedragen die mooi kunnen zijn voor je doel.......... lees hier verder.
Beleggen kun je op veel verschillende manieren en in veel verschillende handelsproducten. Een van de vele mogelijkheden is beleggen in ETF’s. Dit houdt kort gezegd in dat je in een gehele index kunt investeren of in een bepaalde sector zoals onder anderen duurzaamheid.......... lees hier verder.
Hoewel begin vorig jaar nog werd verwacht dat COVID-19 tot een grote economische crisis zou leiden, is deze (vooralsnog) uitgebleven. Dankzij diverse steunpakketten is het aantal faillissementen relatief laag gebleven. Daarnaast waren tijdens de lockdowns winkels grotendeels gesloten.......... lees hier verder.
Vroeg of laat ontkom je er niet aan dat je een bankrekening nodig hebt. Om je salaris te ontvangen, je vaste lasten te kunnen betalen of om online aankopen te doen. In dit artikel geven we je een aantal tips waarop je kan letten bij het openen van een nieuwe bankrekening........... lees hier verder.
Je bent een eigen bedrijf gestart omdat je passie hebt voor datgene wat je het allerliefste doet. Auto’s repareren, schilderen of misschien is jouw passie wel zangles geven. Toch kom je er als ondernemer snel achter dat er veel komt kijken bij het ondernemerschap. Dit bestaat namelijk ook uit onderdelen die wellicht minder goed bij je zullen passen. Een onderdeel dat bij veel ondernemers niet goed past, is het voeren van de administratie.......... lees hier verder.
Geld besparen door het gebruik van een digitale handtekening; menig bedrijf is zich nog niet bewust van deze optie. Vandaag de dag bieden diverse softwareleveranciers de mogelijkheid aan bedrijven om intern, maar ook externe partijen documenten digitaal te laten ondertekenen.......... lees hier verder.
Het is natuurlijk niet meer dan logisch dat je als onderneming wat op de kosten kunt besparen. Maar zoals jij als ondernemer vast wel weet zijn er ook een aantal zaken waar je absoluut niet op mag besparen.......... lees hier verder.
Tijd is geld, geld moet rollen en eieren voor je geld kiezen. Een reeks tegenstrijdige uitspraken als het gaat om ons belangrijkste betaalmiddel. Diep van binnen weten we dat geld niet gelukkig maakt.......... lees hier verder.
Wil je onbezorgd kunnen leven? Met een heerlijk gevoel van rust of door een mooie reis te maken? Dit heb je helemaal zelf in de hand, maar dan moet je wel budgetteren en begroten.......... lees hier verder.
Een mobiel pinapparaat kan voor veel ondernemingen voordelen met zich meebrengen. Niet alleen heb je de mogelijkheid om voor weinig geld een goed en goedkoop pinapparaat aan te schaffen; ook de maandelijkse kosten zijn een stuk lager.......... lees hier verder.
In dit artikel lees je een aantal tips waarmee je geld kunt besparen op koffiebekertjes. We hebben het in dit geval over de wegwerpbare koffiebekertjes zoals je deze bij een koffieautomaat tegenkomt.......... lees hier verder.
Hoewel het als ondernemer ontzettend belangrijk is om zoveel mogelijk te kunnen besparen, zijn er ook een aantal zaken waar je beter niet op kunt besparen. Van de grote bestedingen als marketing en promotie budgetten.......... lees hier verder.
Organisaties blijven groeien; en zo ook de bedrijfspanden waar zij zich in bevinden. Maar wanneer het gaat om het inplannen van ruimten en het houden van vergaderingen kan dit ineens wat lastiger worden.......... lees hier verder.
Het runnen van een onderneming is niet altijd even goedkoop; en dan komen daar ook de marketingkosten nog eens bij. De marketing van je onderneming is ontzettend belangrijk; zonder de juiste marketing........... lees hier verder.
Hoewel e-mailmarketing een ontzettend handig online marketing tactiek is, wordt deze nog lang niet door iedereen toegepast. Want ja. Wat zet je nou in zo’n maandelijkse of zelfs wekelijkse e-mail.......... lees hier verder.
Zeker wanneer je regelmatig veel print kunnen de kosten hiervan hoog oplopen. Niet alleen het papier, maar ook de cartridges moeten natuurlijk meer dan eens aangevuld worden. Gelukkig zijn er een aantal handige manieren.......... lees hier verder.
Iedere ondernemer wil wel besparen op de zakelijke kosten. Maar welke mogelijkheden zijn er, en welke besparingen leveren je op de korte, of lange termijn, het meeste op?......... lees hier verder.
Hoewel de economie op volle toeren draait, is niet ieder bedrijf uit de zorgen. Veel ondernemers ondervinden veel last van wanbetalers. Facturen worden veel te laat betaald. Of pas na vele malen een klant eraan herinnerd te hebben. Dit kost ongelofelijk veel tijd en energie voor een onderneming. Maar deze wanbetalers zijn wel je klanten. Wat is de beste manier om met je wanbetalers om te gaan? We helpen je op weg.......... lees hier verder.
Een goede merkbescherming kan niet alleen heel wat opleveren, maar zal bovendien altijd wel in een besparing resulteren. Zo zullen jouw marketinginspanningen een stuk goedkoper worden en hoeven dure juridische conflicten zich niet op te stapelen.......... lees hier verder.
Tijd is geld. Een cliché, maar zeker wel waar. Een uur heeft een bepaalde waarde als het om geld gaat en deze waarde is voor iedereen anders. In dit artikel lees je 5 praktische tips om geld te besparen met time management..... lees hier verder.
Cognitieve dissonantie is misschien wel een van de meest waardeloze gevoelens die een mens kan hebben. De onzekerheid die je hebt na een aankoop of je wel de juiste prijs hebt betaald voor het product of de dienst.......... lees hier verder.
We gaan onze administratie ordenen door te beginnen met alle geldzaken en bankzaken bij elkaar te brengen op één plek in het huis. Maak één kastje helemaal leeg en gebruik vervolgens dit kastje uitsluitend voor al je financiële geldzaken en bankzaken. Zorg ervoor dat deze ruimte groot genoeg is. Heb je alleen een grote kast beschikbaar maak dan bijvoorbeeld de bovenste plank helemaal vrij. Het gaat erom dat er genoeg ruimte is en dat deze ruimte uitsluitend gebruikt wordt voor je financiën. Je financiële zaken mogen dus op geen enkele manier tussen andere mappen of overige rommel terecht komen. Vanaf nu is dit niet meer zomaar een kast maar is het jouw kantoorkast. Wanneer je kast leeg is en netjes afgestoft is deze gereed om je financiële zaken op te bergen.
Om straks alle spullen netjes op te bergen en te ordenen hebben we een aantal brede ordners nodig die geschikt zijn om papieren in op te bergen op A4 formaat. Dit is het formaat van normaal briefpapier. Begin met het aanschaffen van 4 ordners waar je papieren in op kan bergen met twee gaatjes. Eén ordner heb je waarschijnlijk al, die van je bankafschriften. Een goede tip is om bij vrienden en kennissen te vragen of zij nog ordners over hebben die je kan krijgen. Grote kans dat iemand er nog een paar heeft staan die nog goed bruikbaar zijn. Wanneer de gebruikte ordners op de rug zijn beschreven kan je volstaan met het kopen van een aantal speciale blanco ordnerstickers die je over de beschreven stickers heen plakt. Deze zijn bij elke kantoorboekhandel verkrijgbaar.
Koop of maak tevens een aantal tabbladen voor in de ordners zodat je de verschillende papieren in de ordners kan scheiden. (verzekering, hypotheek, enz.) Bij de kantoorboekhandel kan je deze in verschillende kleuren kopen. Heb je een klein budget kan je deze ook zelf knippen van niet te dik karton. Zorg voor minsten 3 á 4 tabbladen per ordner.
Zorg tevens voor een paar papierbakjes waarin je papieren kunt leggen op A4 formaat. Een alternatief voor een bakje is een lege grote envelop waarin A4 briefpapier past. Je kan ook een paar oude gebruikte enveloppen gebruiken. Heb je deze niet bij de hand? Je krijgt vast wel eens een brief met de post. Snij deze voorzichtig aan de bovenkant open met een aardappelschilmesje. Hierdoor blijft de enveloppe heel zodat je deze kan hergebruiken. We leggen zo uit waarvoor je dit allemaal nodig hebt.
Tenslotte hebben we nog een aantal kantoorartikelen nodig. Wij adviseren je om een perforator te kopen. Dit hoeft geen dure te zijn als je er maar twee gaatjes mee kunt maken. Heeft één van je kinderen er al een voor school kan je deze natuurlijk ook af en toe even lenen. Als er maar minimaal één in huis is. Daarnaast heb je een nietmachine nodig. Niet te klein en niet te groot. Gewoon ééntje waarmee je minimaal 4 á 5 A4tjes aan elkaar kunt nieten. Ook deze kan je lenen maar we raden je aan om in ieder geval één nietmachine in huis te hebben.
TIP: Bovenstaande artikelen zijn ook prima cadeautjes voor je verjaardag of voor Sinterklaas.
De basis voor een goede papieren administratie is nu gelegd maar we moeten nog één ding doen. Onze digitale administratie. Ga naar de verkenner op je computer en open een nieuwe map met als bestandsnaam “Financiën”. Vanaf nu sla je hier al je bestandjes op die met geldzaken te maken hebben. Ook je digitale huishoudboekje of kasboek. Maak binnen het bestand Financiën een aantal submappen. Begin met het eerste bestandje “Financiën 2019” te noemen. Vanaf nu worden alle bestandjes die met geldzaken in 2019 te maken hebben hier opgeslagen, bijvoorbeeld kopieën van de belastingaangifte van het betreffende jaar. Zorg ervoor dat je regelmatig een back-up maakt van je bestandjes op een extern geheugen. Print je huishoudboekje of kasboek af en toe eens uit. Alles moet gericht zijn op orde en overzicht.
We gaan de bakjes/enveloppen en ordners nu indelen. Dit doen we als volgt:
Bakje 1:
Hierin komt alle binnengekomen post die met financiën te maken heeft en die nog afgehandeld moeten worden.
Bakje 2:
Gebruik het 2e bakje voor alles wat met belastingzaken te maken heeft. Hierin verzamel je dus gedurende het hele jaar alle bonnen die aftrekbare kosten bevatten (denk aan uitgaven voor ziekte), (jaar)rekeningoverzichten van de bank, voorlopige aanslagen, definitieve aanslagen,
Jaaropgaven van de werkgever of uitkeringsinstantie, OZB aanslagen, rekening jaaroverzichten van de bank, overzicht toeslagen, overzicht betaalde hypotheekrente, enz.
Ordner 1: Maak in de deze ordner met behulp van de tabbladen de volgende indeling:
a. Nog te betalen facturen
b. Betaalde facturen nog niet afgeschreven
c. Betaalde facturen afgeschreven
Ordner 2: Deze ordner gebruik je om belangrijke bonnen en papieren te bewaren. Bijvoorbeeld voor aankopen met garantie of zaken die verzekerd zijn. (bij verlies wordt immers vaak gevraagd om de originele aankoopnota) Maak zelf naar behoefte categorieën aan met de tabbladen. Eén tabblad kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor alle zaken die met de auto te maken hebben.
Ordner 3: Deze ordner gebruik je voor je belastingzaken. Maak met behulp van de tabbladen minstens drie belastingjaren aan: Een voor vorig jaar, één voor dit jaar en één voor volgend jaar.
Ordner n: Je kan naar behoefte nog veel meer ordners aanleggen of onderverdelingen in een ordner maken met behulp van de tabbladen. We geven een aantal voorbeelden:
a. Een ordner voor alle zaken die met pensioen te maken hebben.
b. Een ordner voor alle papieren van het werk. Bijvoorbeeld loonstroken en contract.
c. Een ordner voor alle zaken met betrekking tot wonen. (hypotheek, huurcontract)
d. Een ordner voor alle zaken met betrekking tot alle verzekeringen.
e. Enz. enz.
Bankmap: Tenslotte heb je een bankmap nodig waarin je al je bankafschriften bewaard. Meestal heb je deze al van je bank gekregen wanneer je een rekening hebt geopend. Soms is de map vrijwel leeg omdat je geen rekeningafschriften meer ontvangt bij elektronisch bankieren. Toch is het ook in dit geval handig om een map voor je overige bankzaken te hebben.
Vanaf nu zorg je ervoor dat je nooit meer papieren kwijt bent of vergeet af te handelen. We gaan ervan uit dat je twee bakjes in je financiële kast hebt staan. (Maar twee grote enveloppen zijn ook goed) Beide bakjes gebruik je voor alle binnenkomende post die je nog niet hebt afgehandeld. Het doel is dat er nergens meer spullen slingeren in huis. Handel als volgt:
1. Leeg je brievenbus elke dag.
2. Open de enveloppen direct.
3. Haal de post uit de enveloppen en gooi de enveloppen weg.
4. Doe een nietje door de verschillende vellen papier die bij elkaar horen zodat ze netjes aan elkaar vast zitten. Het blad met de bedragen bovenop.
5. Lees de post goed door en kijk of de inhoud urgent is. Normaal gesproken kunnen de meeste rekeningen wel een paar dagen blijven liggen. Is het echt urgent dien je direct actie te ondernemen.
6. Leg de brief in het eerste bakje voor binnenkomende post.
Het doel hiervan is dat je vanaf nu alles bij elkaar hebt in twee bakjes: één bakje voor financiële zaken voor de korte termijn en één bakje voor spullen op de langere termijn (belastingzaken). Je kan dus nooit meer iets kwijt zijn. Het eerste bakje is dus een verzamelbakje met alle nog niet afgehandelde post. De brieven liggen netjes op een stapeltje in het bakje en de losse vellen zijn aan elkaar geniet. Maak hiervan een gewoonte. Hiermee voorkom je dat enveloppen met belangrijke post door het huis gaan slingeren of blijven liggen terwijl directe actie nodig is. Wanneer je dit eenmaal gewend bent heb je er nauwelijks werk aan. Door de post direct door te nemen onthoud je ook beter dat je op een aantal financiële zaken nog actie moet ondernemen. Je krijgt een “gevoel” met je financiën.
In het tweede bakje bewaar je alle papieren die met belastingen te maken hebben. Rekeningen die nog betaald moeten worden komen eerst in bakje 1. Betref het aftrekbare kosten kunnen ze na betaling in het tweede bakje voor de belastingpapieren zodat ze al klaar liggen op het moment dat je aangifte moet doen.
Omgaan met geld. Goed leren omgaan met geld is belangrijk voor iedereen. In dit Blog lees je 10 super goede bespaartips waarmee je kan leren om goed met geld om te gaan. Wanneer je al deze tips toepast kan het haast niet anders dan dat ook jij straks geld over hebt aan het einde van de maand. En dat is best wel plezierig want met dat extra geld kan je weer veel nieuwe leuke dingen doen.
Ga snel naar mijn Blog en lees mijn 10 super goede bespaartips over omgaan met geld..........
lees hier de 10 super goede tips.
Ben je op zoek naar een leuke en goedkope cursus voor een kleine groep mensen? Dan is de cursus omgaan met geld wellicht iets voor jou. De cursus omgaan met geld is speciaal ontwikkeld om een kleine groep mensen te leren meer grip te krijgen op de uitgaven. Om zodoende meer geld over te houden. Of uit de schulden te blijven. De deelnemers krijgen veel gratis extra's zoals het boek "Zo bespaar je geld" van André Fijan, een gratis excel huishoudboekje en een gratis werkmap. De digitale bestandjes krijg je op een gratis USB-stick.......... lees hier alles over de cursus omgaan met geld.
Gebruik het bakje voor de binnenkomende post ook voor andere zaken zoals kassabonnen, kwitanties en facturen die je aan de kassa hebt gekregen. Vooral bij grotere aankopen is het belangrijk dat je deze bewaart voor de garantie of om het product te ruilen. Kortom: alles wat te maken heeft met je financiële zaken (inkomsten én uitgaven) moet netjes bewaard worden.
De volgende stap die we gaan nemen is het verwerken van de post uit het bakje binnengekomen post. Doe dit minimaal één keer per week. Allereerst gaan we de post sorteren. Begin met het verzamelen van alle facturen waarvoor je een betalingsopdracht moet doen. Let op of er sprake is van automatische incasso. Vervolgens gaan we de overige papieren zoals overzichten en garantiebonnen opbergen in de daarvoor bestemde ordner. De verzekeringspapieren in de map verzekeringen, de winkelaankopen waarop garantie zit bij de overige garantiebonnen enz. Maak een lijstje met acties die je moet uitvoeren naar aanleiding van de post bv het bellen van een verzekeringsmaatschappij.
Nadat we hebben gecontroleerd of de factuur juist is gaan we de betalingen uitvoeren. Heb je hiervoor nog geen tijd berg de facturen dan op in de ordner onder het tabblad: nog te betalen facturen.
Maak je geen gebruik van internetbankieren vul dan de acceptgiro’s en overschrijvingsformulieren in en teken deze. Zet op de achterkant de uiterste betalingsdatum die op de factuur staat. Hoe later je de factuur betaald hoe langer je geld op je (spaar)rekening kan blijven staan en dus rente oplevert. Betaal niet te laat want dan krijg je weer te maken met incassokosten. Verstuur de betalingsopdrachten een aantal dagen voor de uiterste betaaldatum naar je bank.
We adviseren je om gebruik te maken van internetbankieren. Internetbankieren heeft veel voordelen zoals:
• Je kan op elk moment van de dag je saldo opvragen en hebt controle over je inkomsten en uitgaven.
• Je kan direct geld overschrijven naar je spaarrekening of naar andere rekeningen.
• Je kan betalingen zo inplannen dat deze echt op het laatste moment worden afgeschreven.
• Je hoeft je huis niet uit voor het posten van betalingen en bespaart ook nog eens op postzegels.
• Je kan heel snel en gratis een spaarrekening openen bij een bank met de hoogste rente.
• Internet spaarrekeningen bieden over het algemeen een hogere rente omdat de beheerskosten voor de bank lager zijn.
De facturen waarvoor de betalingen wel zijn ingepland maar nog niet zijn afgeschreven berg je op onder het tabblad: betaalde facturen nog niet afgeschreven.
Zijn de facturen afgeschreven kan je ze opbergen onder het tabblad: betaalde facturen. Werk vervolgens je huishoudboekje of kasboek bij.