Als bedrijf kan je regelmatig te maken krijgen met particulieren die hun factuur niet betalen. Wanneer dit op gegeven moment steeds vaker gebeurt, kan dit ertoe leiden dat jouw bedrijf binnen de kortste keren geen buffer meer heeft. Je komt vervolgens in de schulden en wordt failliet verklaard. En dat allemaal omdat jouw particuliere klanten nog geld aan jou verschuldigd zijn.
Dit is natuurlijk een rampscenario, maar wees ervan bewust dat wanbetaling vaker voorkomt dan je denkt. En dat het je veel kan kosten, letterlijk en figuurlijk. Maar hoe kan je wanbetaling bij particulieren nou het best voorkomen? Volg dan de volgende tips in dit artikel.
- Stel regels op
Het eerste wat je moet doen als je werkzaamheden gaat verrichten voor jouw klanten, is duidelijke regels opstellen. Zorg dat je een sterk debiteurenbeleid hanteert en deze helder overbrengt aan de klant. Hierin staan regels over bijvoorbeeld een betalingstermijn, maar ook wanneer een boete plaatsvindt en hoeveel deze kost.
Naast jouw eigen beleid, kan je altijd in gesprek gaan met jouw klant. Zorg er alleen voor dat de regels van jouw klant niet ten nadele zijn van je eigen incassoregels. Je zou er voor kunnen kiezen om deze regels vast te leggen en te laten ondertekenen. Op die manier creëer je voor beide partijen duidelijkheid, zodat áls het mis gaat er altijd op deze regels kan worden teruggegrepen.
- Factureer op tijd
Niet alleen jouw klanten moeten op de tijd letten, maar jij natuurlijk ook. Soms kan het zijn dat je factuur nog niet is betaald, omdat je deze nog niet hebt gestuurd. Dan valt er niet veel te verwijten naar jouw klant, en is dit echt je eigen schuld. Zorg er daarom altijd voor dat je vaste momenten instelt om je facturen eruit te gooien. Schrijf deze dagen en tijden vervolgens ook op. Zo kom je in ieder geval niet snel in een situatie dat jij de factuur bent vergeten te verzenden.
- Ga er persoonlijk achteraan
Wanneer een particulier één of twee keer de factuur niet afbetaalt, is het van belang om hier als bedrijf professioneel mee om te gaan. Klaag deze particulier dus niet gelijk aan, maar ga in gesprek. Stuur een bericht, of liever, bel hem of haar persoonlijk. Bij een bericht of e-mail heb je namelijk de kans dat ook deze over het hoofd worden gezien, bellen is daarentegen veel directer en persoonlijker. Neemt deze particulier op? Blijf dan rustig en professioneel, en laat weten dat je zo snel mogelijk een betaling verwacht.
Wanneer het niet lukt om wanbetaling zelf te voorkomen, zou je er voor kunnen kiezen om een incassobureau voor particulieren in te schakelen. Zij zullen je gedurende de hele incassoprocedure op weg helpen, met als uiteindelijke doel dat jij alsnog de betaling van je factuur binnenkrijgt.
Hopelijk helpen deze tips je een stap verder, en ben jij binnen de kortste keren een fanaat in het voorkomen van wanbetalingen bij particulieren.